- گروه: اقتصادی
- کد خبر: 799
- بازدید: 163
- 1403/09/10 - 09:34:55
کارشناس حوزه اقتصادی:
جمعه سیاه فرصتی برای جذب مشتریان بیشتر است
کارشناس حوزه اقتصادی گفت: جمعه سیاه فرصتی برای جذب مشتریان بیشتر است اما باید توجه داشت که به دلیل نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی داخلی تأثیر این روز بر اقتصاد ایران نسبت به کشورهای توسعهیافته محدودتر است.
علی فرهنگ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «اردبیل ما»، در خصوص اهمیت روز جهانی جمعه سیاه از دیدگاه اقتصادی بیان کرد: این روز بهعنوان یک پدیده فرهنگی و اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است که نقطه عطفی برای آغاز فصل خرید در پایان سال است اما تأثیر آن تنها محدود به یک نیست و در سالهای اخیر بسیاری از کشورها، از جمله ایران تحتتأثیر این پدیده قرار گرفتهاند.
وی تصریح کرد: در برخی موارد فروشگاهها و برندهای مختلف اقدام به تخفیفهای ویژه در این روز میکنند و از منظر اقتصادی، جمعه سیاه نشاندهنده الگوی مصرفی است که بهصورت عمده به تحریک تقاضا منجر میشود و بازارها را در پایان سال رونق میبخشد.
کارشناس حوزه اقتصادی اضافه کرد: البته این پدیده در کنار فرصتهایی که برای افزایش فروش ایجاد میکند چالشهایی نیز به همراه دارد که میتوان به افزایش مصرفگرایی و فشارهای اقتصادی ناشی از خریدهای غیرضروری اشاره کرد.
وی ادامه داد: در سطح جهانی روز جمعه سیاه تأثیر زیادی بر اقتصاد کشورهای مختلف دارد و بسیاری از برندهای بزرگ جهانی در این روز تخفیفهای چشمگیری ارائه میدهند و همین موضوع موجب افزایش خریدوفروش میشود که این امر باعث ایجاد رونق در بازارهای مختلف از جمله فنّاوری، پوشاک و لوازمخانگی میشود و در ایران نیز با افزایش دسترسی به فروشگاههای آنلاین جهانی و برندهای بینالمللی برخی از کسبوکارها سعی دارند از این روز بهعنوان یک فرصت برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنند؛ اما باید توجه داشت که به دلیل نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی داخلی تأثیر این روز بر اقتصاد ایران نسبت به کشورهای توسعهیافته محدودتر است.
فرهنگ تصریح کرد: علاوه بر این، در ایران به دلیل نبود سیاستهای حمایتی از تولیدکنندگان داخلی و بالابودن تعرفههای گمرکی، بسیاری از خریدها به سمت واردات کالاها از طریق آنلاین سوق پیدا میکند که این امر میتواند به تقویت وابستگی اقتصادی به خارج از کشور منجر شود.
وی افزود: یکی از مسائل اصلی روز جمعه سیاه این است که باوجود تخفیفهای زیاد تنها بخشی از جامعه قادر به بهرهبرداری از این تخفیفها هستند و در جوامع توسعهیافته افرادی که توان مالی بیشتری دارند معمولاً از این تخفیفها بهرهمند میشوند درحالیکه قشر کمدرآمد جامعه ممکن است نهتنها از این فرصت استفاده نکنند؛ بلکه فشار بیشتری بر آنها وارد شود.
کارشناس حوزه اقتصادی تصریح کرد: در ایران نیز به دلیل مشکلات اقتصادی، نرخ تورم بالا و دستمزدهای نسبتاً پایین ممکن است بسیاری از خانوارها قادر به خرید کالاهای تخفیفی نباشند و این مسئله به تشدید نابرابریها در جامعه منجر شود.
انتهای خبر/ پ
دیدگاهها