بازخوانی مشکلات بازار فرش اردبیل؛

صنعت فرش دستباف استان اردبیل نیازمند حمایت ویژه

استان اردبیل که جزو قدیمی‌ترین نقاط کشور در تولید فرش به شمار می‌رود، در پی انباشت و درهم‌تنیدگی مشکلات متعددی که در سال‌های گذشته این حوزه را تحت تاثیر قرار داده، این روزها شرایط چندان مساعدی ندارد و رونق دوباره آن نیازمند حمایت ویژه نهادهای متولی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری وتحلیلی «اردبیل ما»، از وضعیت بازار فرش در اردبیل توجه به موارد زیر میتواند باری ا مشکلات بازار فرش را کاهش دهد ،فرش جزو صنایعی است که با اندک حمایتی روی غلتک می‌افتد و می‌تواند به اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف به طور مستقیم و غیرمستقیم کمک کند و حتی با صادرات به دیگر نقاط موجب ارزآوری به کشور شود.

صنعت فرش استان اردبیل که در گذشته‌ای نه‌چندان با تولیدات متنوع فرش با نقشه‌های بیجاری، ریزه ماهی و مسند رقم قابل توجهی از صادرات به کشورهای دیگر را تشکیل می‌داد، با بروز مشکلات مختلف در حال از دست دادن جایگاه خود است.

کاهش ارزآوری، کاهش میانگین درآمد سرانه، کمتر شدن گرایش به بافندگی، کاهش تعداد کارگاه‌های تولیدی و در نتیجه افت میزان تولید فرش و رکود و تعطیلی صنایع جانبی و مشاغل وابسته تنها بخشی از تبعات شرایط کنونی است و بخش دیگر به محاق رفتن نقش و نگارهای با اصالتی است که هر یک مفهوم و فلسفه‌ای خاص در خود نهفته دارند.

فرش، این هنر-صنعتی که هم جنبه و ارزش فرهنگی و هم ارزش اقتصادی و اجتماعی دارد، در چند سال گذشته آن چنان که باید در استان اردبیل مورد توجه قرار نگرفته و این بی‌مهری موجب دلسردی بافندگان و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی شده به طوری که تعداد بافندگان و تولیدکنندگان و حجم تولیدات نسبت به گذشته کاهشی محسوس داشته است.

اگرچه در این سال‌ها گام‌های مثبتی همچون تلاش برای ثبت جهانی مالکیت معنوی ۱۵ طرح فرش دستباف یا تجهیز گمرکات شمال استان به بلوک صادراتی فرش نیز برداشته شده اما در عین حال خسارت‌های جبران‌ناپذیری به این حوزه وارد و موجب انقطاع در زنجیره صنعت فرش اردبیل شده است.

پیش‌تر در حوزه فرش استان اردبیل مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه و بازاریابی یا طرح و نقشه‌ وجود داشت اما شرایط تحمیلی جدید موجب فشار مضاعفی به فعالان این حوزه شد و مشکلات پیشین را در درجه دوم اهمیت قرار داد و به حاشیه برد.

در حال حاضر عمده مسایل و مشکلاتی که هنر-صنعت فرش استان اردبیل را درگیر چالش کرده و رو به افول قرار داده، شامل نبود مرکز منسجم برای رسیدگی به مباحث مرتبط با فرش در کنار مسائل بیمه‌ای و فقدان سرمایه مورد نیاز است.

انتهای خبر/