اهمیت اقامه فریضه نماز در استان اردبیل

اگرچه اردبیل نیز همچون سایر نقاط کشور در پی بروز و ظهور مسائل و مشکلات مختلف از جمله فناوری‌ و امکانات جدید تا درهم تنیدگی ارتباطی و تهاجم فرهنگی در سال‌های گذشته شاهد تغییرات قابل توجهی به ویژه در حوزه فرهنگ عامه بوده است اما این استان به ویژه در بحث اقامه فریضه نماز همچنان جزو پیشتازان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی «اردبیل ما»، استان اردبیل یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در پهنه ایران زمین محسوب می‌شود و از همین رو اهالی این دیار در دوره‌های تاریخی مختلف همواره جزو پیشگامان عرصه‌های گوناگون بوده‌اند.

تعداد قابل توجهی از ساکنان این کهن دیار به داوری اسناد و شواهد تاریخی پیش از ورود اسلام به ایران جزو یکتاپرستان بودند و پس از ورود اسلام و پذیرش تدریجی دین مبین، مردم این خطه با جان و دل به آخرین پیامبر آسمانی ایمان آوردند، به طوری که تا کنون این پیوند ژرف پابرجا مانده است.

رابطه مردم اردبیل با دین مبین اسلام اما به اینجا ختم نمی‌شود و اهالی این دیار در حدود سده دهم و دوران حکمرانی سلسله صفویه در پهنه ایران زمین، نقش غیرقابل انکاری در توسعه و ترویج دین اسلام و به ویژه مذهب شیعه در منطقه ایفا کردند.

این نقش و اثرگذاری چنان برجسته بوده است که مقام معظم رهبری در جریان سفر به اردبیل در اواخر دهه ۷۰، تمامیت ارضی کنونی ایران و احیای اسلام و تشیع امروزی را مدیون صفویان و قزلباشان دانستند.

مردم این خطه حتی در دوران رو به افول قدرت مرکزی در کشور همچنان به عنوان دژی محکم در برابر تهاجم نظامی و فرهنگی بیگانگان ایستادگی کردند و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و سپس آغاز هشت سال جنگ تحمیلی همچنان در عرصه حاضر بودند.

با وجود همه این پیشینه پرباری که در طول تاریخ به نام اردبیل ثبت شده، در سال‌های گذشته همچون سایر نقاط کشور به تدریج شرایط در این استان نیز تغییر کرده و دامنه این تغییر به حوزه فرهنگ و به ویژه فرهنگ عامه رسیده است.

برخی تغییرهای محیطی مانند مهاجرت از روستاها و گسترش شهرنشینی، برخی تغییر سبک زندگی با ورود فناوری‌ها و تجهیزات نوین و عده‌ای تهاجم و شبیه‌خون فرهنگی را مورد اشاره قرار داده و برخی هم بر این باور هستند که مجموعه این مسائل موجب تحولاتی شده که امروز شاهد آنها هستیم.

علت هر چه که باشد، تغییر رفتارها و نگرش‌ها از جمله به مقوله دین‌داری نیز سرایت کرده و حتی اهالی استانی مانند اردبیل به عنوان خاستگاه صفویان و میراث‌دار شیعیان در ایران تاریخی را تحت تاثیر قرار داده است.

برخی کارشناسان با توجه به شرایط کلی جهانی، وضعیت کنونی را ناگریز و پدیده‌ای طبیعی می‌پندارند و در مقابل برخی دیگر مقوله توسعه و فناوری را امری جدا از موضوع مورد بحث در نظر گرفته و از پدیده دین‌زدایی و تلاش دشمنان برای تغییر باورهای از اعتقادات به ویژه در بین نسل جدید یاد می‌کنند.