جام صفوی؛ بازگشت اردبیل به روزهای طلایی کشتی فرنگی

مسابقات ورزشی "جام صفوی" که با کشتی فرنگی نوجوانان در سطح بین المللی در ششم و هفتم اردیبهشت ماه در اردبیل برگزار خواهد شد، فرصتی مغتنم برای بازگشت روزهای طلایی این استان بر سکوی قهرمانی این رشته وزرشی پرطرفدار و ترویج گردشگری ورزشی است.

یاد کشتی‌گیران اردبیلی به خیر که در دهه ۶۰ سکوهای قهرمانی مسابقات کشتی فرنگی ایران را به نام خود رقم می‌زدند و بیش از نیمی از تیم ملی ۱۰ نفره کشتی فرنگی کشورمان را کشتی‌گیرانی از استان اردبیل تشکیل می‌دادند.

هُرم نفس‌هایشان وقتی روی تشک می‌رفتند، شیشه چشم رقبا را تار می‌کرد و لرزه بر اندام می‌انداخت و کارشناسان و داوران تیزبین حتی قبل از پایان سه دقیقه اول، پیروزی اردبیلی‌ها را پیش‌بینی می‌کردند و وقتی صدای زنگ پایان ۶ دقیقه نفس‌گیر در سالن بلند می‌شد، فریاد تماشاگران سقف سالن را از جا می‌کند و غوغای “اردبیل، اردبیل، قهرمان بی‌بدیل” به هوا می‌خاست.

چه مبارک بود سنگینی رد پای کشتی‌گیرانی که یاابوالفضل گویان روی تشک می‌رفتند و چه زیبا بود قطرات عرقی که همچون شبنم از گل سرخ صورتشان سرازیر می‌شد و دوبنده‌هایی که گویی بر دوش کوه استوار شده بودند.

سبلان قهرمان آن روزها را فراموش نکرده است و پیشینه ورزش استان اردبیل همچنان در حیرت از دست دادن دوران طلایی افتخارآفرینی در مسابقات کشتی فرنگی ایران و جهان است اما جام صفوی که توفیق میزبانی رقابت‌های کشتی بین‌المللی نوجوانان را به اردبیل قسمت کرده، فرصتی گرامی برای احیای نام اردبیل در این رشته ورزشی پر مخاطب است.

گوش کنید! باز شنیده می‌شود نام حمید صمدی، نادر پیران، سلیم لسانی، احدپازاج، بهرام حسین‌زاده، احد جوان صالح، قادر عباس‌زاده و مرحوم جابر عباس‌زاده!

دوباره به گوش می‌رسد صدای علی اشکانی، شهرام سمیعی، داور جدی، افشین بیابانگرد، ناصر احمدی، جابر پارسی، اکبر سبحانی، بهرام معروف‌خانی و یعثوب جوان صالح!

این بار با دوبنده صفوی روی تشک می‌روند و نوجوانان و جوانان اردبیلی را صدا می‌زنند که این میدان را خالی نگذارید و به سالن بازگردید که دیری است سکوهای قهرمانی حسرت استواری پاهای اردبیلی‌ها را می‌خورند.

بلندتر از همه صداها، صدای “رحیم علی‌آبادی” را بشنوید که مدال طلا را بر دندان گرفته و با فریاد دست‌هایش اردبیلی‌ها را فرامی خواند! کجایید ای شهسواران و سینه ستبران غیور!

رحیم علی‌آبادی متولد دوم فروردین ۱۳۲۱ محله علی‌آباد کوچه شهید نادعلی اوغلی اردبیل، سومین مدال‌آور کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، پس از علی‌رضا قلیچ‌خانی و ایرج خورشیدفر است.

او صاحب مدال نقره المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و ۲ مدال نقره و برنز جهانی در وزن‌های ۴۸ و ۵۲ کیلوگرم به ترتیب در قهرمانی جهان ۱۹۶۹ ماردل پلاتا و ۱۹۷۳ تهران است.

قهرمان رحیم علی‌آبادی در مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ صاحب مدال با ارزش نقره المپیک شد و به همراه محمد پذیرایی در سال ۱۹۸۳ در تهران مربی تیم ملی فرنگی بود و سرپرستی تیم کشتی فرنگی ایران در مسابقه‌های جهانی فرانسه را بر عهده داشت.

جام صفوی، امید معرفی علی آبادی‌های جدید را در دل مردم و مسئولان استان اردبیل زنده کرده است، علی‌آباد اردبیل نباید فقط به ترافیک و بوق ممتد خودروها معروف باشد، بلکه با توکل بر خدا ققنوسی زیباتر، از خاکستر ایام سر بر خواهد آراست و سایه افتخار کشتی‌گیران اردبیلی بار دیگر روی تشک‌ها را روشن خواهد ساخت.

رقابت‌های جام صفوی همانگونه که از نامش پیداست، هم بر پیشینه مذهبی، تاریخی و سیاسی استان اردبیل تکیه زده، هم بستری برای رونق گردشگری ورزشی این استان است و هم بدون تردید، احیاگر استعدادهای تازه کشتی فرنگی استان خواهد بود و میراث‌داران غیرتمند، مدال‌های طلایی میدان‌های کشتی فرنگی جهان را بار دیگر با دندان‌های خود خواهند فشرد.

مبارک است این گردن آویز افتخار بر گردن سبلان سربلند که دیروز به نامدارانی همچون علی‌آبادی‌ها و معروف خانی‌ها می‌بالید و امروز چشم انتظار روی تشک رفتن فرزندان دلیر آنهاست که ” یا علی” گویان، شانه‌های رقبا را بر زمین بزنند و اشک شوق را بر دیدگان مادران و پدران خود جاری سازند.

جام صفوی مورد حمایت و استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، مسئولان و مدیران ورزش کشور و دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی و قاطبه شخصیت‌های اجتماعی، ورزشی و دلسوز قرار گرفته است.

مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان کشور، روزهای پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم اردیبهشت ماه به مدت ۲ روز در ورزشگاه ۶ هزار نفری جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها بدون ارفاق وزن خواهد بود و احتمال حضور کشتی‌گیرانی از سایر کشورهای جهان در این رویداد مهم وجود دارد اما حضور کشتی‌گیرانی از سراسر کشور در اوزان ۴۵، ۴۸، ۵۱، ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۱، ۸۰، ۹۲ و ۱۱۰ کیلوگرم قطعی شده است.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و حدود ۶۰ هزار ورزشکار ساماندهی شده در بیش از ۴۰۰ هیات و ۴۵۳ باشگاه ورزشی در نقاط مختلف این استان فعالیت می‌کنند.

انتهای خبر/